زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

بنایی جنیان (قرآن)





جن به معنای نوعی از مخلوقات خداست که از حواس ما مستورند، و قرآن کریم وجود چنین موجوداتی را تصدیق کرده، در حکومت حضرت سلیمان علیه‌السّلام شیاطین جنی، در ساختمان سازی مهارت داشتند.


۱ - مهارت بنایی



والشیـطین کل بناء وغواص. «و شیاطین را مسخر او کردیم، هر بنا و غواصی از آنها را.»

۱.۱ - موهبت خداوند


موهبت دیگر خداوند به سلیمان علیه‌السلام مساله تسخیر موجودات سرکش و قرار دادن آن در اختیار او برای انجام کارهای مثبت بود چنان که در آیه بعد می‌ گوید "و شیاطین را مسخر او ساختیم، و هر بنا و غواصی از آنها را سر بر فرمان او نهادیم" تا گروهی در خشکی هر بنائی می‌ خواهد برای او بسازند، و گروهی در دریا به غواصی مشغول باشند" (و الشیاطین کل بناء و غواص).
و به این ترتیب خداوند نیروی آماده ‌ای برای کارهای مثبت را در اختیار او گذاشت، و شیاطین که طبیعتشان تمرد و سرکشی است آن چنان مسخر او شدند که در مسیر سازندگی و استخراج منابع گرانبها قرار گرفتند.
نه تنها در این آیه که در آیات متعدد دیگری از قرآن مجید به این معنی اشاره شده که شیاطین مسخر سلیمان بودند، و برای او فعالیتهای مثبتی داشتند، منتها در بعضی از آیات مانند آیات مورد بحث و آیه ۸۲ سوره انبیاء تعبیر به "شیاطین" شده، در حالی که در آیه ۱۲ سوره سبا تعبیر به "جن" شده است.

۱.۲ - تسلیم متمردان


"جن" موجودی است که از نظر ما پوشیده است، اما دارای عقل و شعور و قدرت می‌باشد، همچنین مؤمن و کافر است، و هیچ مانعی ندارد که به فرمان خدا در اختیار پیامبری قرار گیرند و به کارهای مفیدی مشغول شوند، این احتمال نیز وجود دارد که شیاطین معنی گسترده ‌ای داشته باشد که هم انسانهای سرکش و هم غیر آنها را شامل شود، و اطلاق شیطان بر این مفهوم وسیع در قرآن مجید آمده است و به این ترتیب خداوند نیرویی به سلیمان داد که توانست همه متمردان را تسلیم خود سازد.

۱.۳ - جن در تسخیر سلیمان


"و الشیاطین کل بناء و غواص" یعنی ما شیطانهای جنی را برای سلیمان علیه‌السّلام مسخر کردیم، تا هر یک از آنها که کار بنایی را می‌ دانسته، برایش بنایی کند و هر یک از آنها که غواصی را می‌ دانسته برایش در دریاها غواصی کند، و لؤلؤ و سایر منافع دریایی را برایش استخراج کند.

۲ - پانویس


 
۱. ص/سوره۳۸، آیه۳۷.    
۲. انبیاء/سوره۲۱، آیه۹۲.    
۳. سبا/سوره۳۴، آیه۱۲.    
۴. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۲۸۶.    
۵. انعام/سوره۶، آیه۱۱۲.    
۶. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۲۸۷.    
۷. طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۷، ص۳۱۲.    


۳ - منبع



مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۹، ص۵۳۹، برگرفته از مقاله «بنایی جنیان».    


رده‌های این صفحه : بنایی | جنیان | موضوعات قرآنی




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.